Algemene voorwaarden

Laatste update: 28 juni 2025

1. Toepasselijkheid

1.1. Deze algemene voorwaarden maken onlosmakelijk deel uit van de behandelovereenkomst(en) tussen Dental AB B.V., gevestigd aan de Slinge 163, 3085 ER Rotterdam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 96526882 (hierna: Dental AB) en de patiënt (hierna: patiënt).

1.2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle tandheelkundige behandelingen en diensten die Dental AB aan de patiënt verleent, tenzij schriftelijk anders overeengekomen of dwingendrechtelijke bepalingen anders voorschrijven.

1.3. Dental AB stelt de algemene voorwaarden voorafgaand aan of bij het sluiten van de behandelovereenkomst ter beschikking, onder meer door publicatie op de website www.dental-ab.nl. Op verzoek worden de voorwaarden kosteloos verstrekt.

2. Derden

2.1. Dental AB is gerechtigd om bij de uitvoering van de behandelovereenkomst derden in te schakelen, zoals waarnemers, mondhygiënisten, tandtechnici, orthodontisten of laboratoria.

2.2. Dental AB zal bij de selectie van deze derden de nodige zorgvuldigheid betrachten. Dental AB is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van fouten of tekortkomingen van deze derden, behoudens in geval van grove schuld, opzet of onzorgvuldige selectie door Dental AB. Deze beperking geldt niet indien en voor zover de derden onder de verantwoordelijkheid en toezicht van Dental AB werkzaamheden uitvoeren waarvoor Dental AB zelf aansprakelijk zou zijn.

2.3. De artikelen 7:404, 7:409 en 7:422 lid 1 Burgerlijk Wetboek zijn niet van toepassing.

3. Kosten en betaling

3.1. De kosten van behandeling, inclusief kosten van techniek en materialen, worden in rekening gebracht bij en zijn verschuldigd door de patiënt, ongeacht of deze kosten geheel of gedeeltelijk vergoed worden door een zorgverzekeraar.

3.2. Voor minderjarige patiënten worden de kosten in rekening gebracht bij en zijn verschuldigd door de wettelijke vertegenwoordiger(s).

3.3. Dental AB hanteert de tarieven zoals vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), tenzij anders overeengekomen. Deze tarieven zijn in de praktijk en op de website ter inzage beschikbaar. Dental AB behoudt zich het recht voor om wijzigingen in tarieven door te voeren conform wijzigingen van de NZa.

3.4. Voorafgaand aan behandelingen die naar verwachting € 250,- of meer kosten, ontvangt de patiënt een begroting. Kosten kunnen maximaal 10% afwijken van de begroting zonder dat hiervoor opnieuw toestemming van de patiënt is vereist, tenzij de patiënt vooraf aangeeft hiertegen bezwaar te hebben. Bij grotere afwijkingen zal Dental AB de patiënt vooraf informeren en toestemming vragen, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij spoedeisende zorg.

3.5. Indien tijdens een behandeling onvoorziene complicaties optreden die leiden tot extra kosten, worden deze kosten naar redelijkheid en evenredigheid aan de patiënt doorberekend, na overleg indien mogelijk.

4. Afspraken en annulering

4.1. Afspraken kunnen tot uiterlijk 48 uur voor het geplande tijdstip kosteloos worden geannuleerd of verzet.

4.2. Indien een afspraak niet of niet tijdig wordt geannuleerd, is Dental AB gerechtigd de gereserveerde behandeltijd in rekening te brengen, met een maximum van € 150,- per gemiste afspraak. De hoogte van het bedrag wordt bepaald op basis van de verloren tijd en het geplande tarief.

4.3. Deze regeling geldt ongeacht de reden van niet verschijnen, behoudens overmacht, ter beoordeling van Dental AB. Onder overmacht kan onder meer worden verstaan een plotselinge ziekte of ongeval waardoor het voor de patiënt redelijkerwijs onmogelijk is om de afspraak na te komen.

5. Betaling en incasso

5.1. Betalingen dienen te geschieden binnen de op de factuur vermelde termijn.

5.2. Dental AB is gerechtigd om (een deel van) de kosten direct contant te laten voldoen of om een voorschot te verlangen.

5.3. Dental AB draagt haar vorderingen over aan Infomedics B.V. ter incasso. De patiënt is verplicht betalingen rechtstreeks aan Infomedics te verrichten. Dental AB wijst de patiënt hierop bij het uitreiken van de factuur.

5.4. Indien de patiënt niet tijdig betaalt, is hij van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist. Vanaf dat moment is de patiënt wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag.

5.5. Indien Dental AB of Infomedics incassomaatregelen moet nemen, zijn de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd conform de wettelijke staffel in de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten (WIK). Over deze kosten en de hoofdsom kan eveneens wettelijke rente verschuldigd zijn bij niet tijdige betaling.

5.6. Betalingen strekken eerst in mindering op verschuldigde rente en kosten en daarna op de oudste openstaande hoofdsom, ongeacht een eventuele andere aanwijzing van de patiënt.

6. Klachten en geschillen

6.1. Dental AB beschikt over een klachtenregeling en klachtenfunctionaris conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Indien de patiënt ontevreden is, dient hij de klacht eerst voor te leggen aan Dental AB.

6.2. Indien een klacht niet naar tevredenheid kan worden opgelost, kan de patiënt de klacht indienen bij de KNMT-klachtenregeling waarbij Dental AB is aangesloten. Informatie hierover is op verzoek beschikbaar in de praktijk en op www.dental-ab.nl.

6.3. Klachten over een factuur dienen binnen acht dagen na factuurdatum schriftelijk bij Dental AB te worden ingediend. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op, tenzij de klacht direct verband houdt met de inhoud of juistheid van de betreffende factuur.

7. Privacy

7.1. Dental AB verwerkt persoonsgegevens van patiënten, zoals naam, adres, BSN, medische gegevens, verzekeringsgegevens en financiële gegevens. Deze gegevens worden verwerkt om medische behandelingen uit te voeren, afspraken te plannen, facturen te versturen en te voldoen aan wettelijke verplichtingen.

7.2. Dental AB sluit met derden, zoals Infomedics B.V., een verwerkersovereenkomst indien zij persoonsgegevens in opdracht van Dental AB verwerken.

7.3. Meer informatie over de wijze waarop Dental AB met persoonsgegevens omgaat, is te vinden in de privacyverklaring op www.dental-ab.nl/privacy-policy/.

8. Aansprakelijkheid

8.1. Dental AB is uitsluitend aansprakelijk voor schade voor zover deze onder haar beroepsaansprakelijkheidsverzekering gedekt en daadwerkelijk uitgekeerd wordt, en tot maximaal het bedrag van de uitkering onder die verzekering, vermeerderd met het eigen risico dat Dental AB op grond van die verzekering draagt.

8.2. Dental AB is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of winstderving, tenzij sprake is van opzet of grove schuld.

9. Behandeling van minderjarigen

9.1. Voor de behandeling van minderjarigen jonger dan 16 jaar is de schriftelijke toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger(s) vereist, tenzij anders bepaald in de toepasselijke wet- en regelgeving. Indien de minderjarige 12 jaar of ouder is, is naast toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger(s) ook de toestemming van de minderjarige zelf vereist, conform de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

10. Toepasselijk recht

10.1. Op alle overeenkomsten tussen Dental AB en de patiënt is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

10.2. Geschillen voortvloeiend uit of samenhangend met deze voorwaarden of de behandelovereenkomst worden, voor zover de Wkkgz dit voorschrijft, eerst voorgelegd aan de geschilleninstantie waarbij Dental AB is aangesloten, alvorens deze aan de bevoegde rechter in Nederland kunnen worden voorgelegd.

Slotbepaling

Deze algemene voorwaarden zijn vastgesteld op [datum van publicatie]. Dental AB behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te wijzigen. De meest actuele versie is steeds te raadplegen op www.dental-ab.nl.